חזרה

בריאות מטבולית - אינדיקטורים לתפקוד מיטבי

בריאות מטבולית מתייחסת לתקינות הכוללת של תהליכי חילוף החומרים בגוף. תהליכים אלו כוללים בעיקרם המרה של המזון לאנרגיה או לאגירה. אדם נחשב "בריא" מטבולית כאשר תהליכים אלו פועלים בצורה תקינה ומתבטאים, בין היתר, בשמירה על רמות יציבות של סוכר ושומנים בדם. בריאות מטבולית ממלאת תפקיד מרכזי בבריאות הכללית של האדם והיא קשורה קשר הדוק למצבים כמו השמנת יתר, סוכרת ומחלות לב וכלי דם.

אינדיקטורים לבריאות מטבולית

מספר סמנים מרכזיים מצביעים על בריאות מטבולית.

אחד המדדים המרכזיים, שמבהירים בצורה הטובה ביותר מה מצב הבריאות המטבולית שלנו, הוא מידת הרגישות לאינסולין. כאשר התאים מגיבים ביעילות לאינסולין, ההורמון שאחראי על ויסות רמות הסוכר בדם, הדבר מעיד על חילוף חומרים יעיל ותקין. רגישות ירודה לאינסולין, לעומת זאת, מעידה על מצב המכונה תנגודת לאינסולין.

תנגודת לאינסולין מצביעה על קושי של הגוף לנרמל את רמות הסוכר בדם, ומתבטאת בעלייה ברמות האינסולין בצום. אינסולין גבוה לאורך זמן גורם לנזק נרחב לגוף ומוביל, בין היתר, להתפתחות של סוכרת מסוג 2.

השפעה נוספת של רמות האינסולין הגבוהות היא עלייה בלחץ הדם. לחץ דם גבוה הוא מדד נוסף המצביע על פגיעה בבריאות המטבולית.

רמות השומנים בדם מעידות אף הן על  מצב הבריאות המטבולית. רמות גבוהות של טריגליצרידים, לצד רמות נמוכות של HDL  (המכונה גם "הכולסטרול הטוב") קשורות לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

משקל תקין הוא אומנם אינדיקציה טובה, אך ניתן בהחלט לראות משקל תקין לצד מדדים המצביעים על בריאות מטבולית לקויה.

מדד חשוב יותר בהקשר זה הוא היקף המותניים. שומן המצטבר באזור הבטן (כרס) הוא שמקושר לבריאות מטבולית לקויה, ולא פעם מצביע על הצטברות של שומנים בכבד. כבד שומני ניתן לאבחן באמצעות אולטרסאונד כבד, אך ישנם ערכים (AST, ATT, GGT), אותם ניתן לראות בבדיקות דם פשוטות, שכאשר רמתם גבוהה, הדבר עשוי להעיד על הצטברות של שומן בכבד.

כאשר 3 מתוך 5 הפרמטרים אותם הזכרנו (היקף מותניים, טריגליצרידים, HDL, לחץ דם, רמות סוכר בדם)  אינם תקינים, אותו אדם יוגדר כסובל מתסמונת מטבולית (לערכים המוגדרים כתקינים- היכנסו לקישור).  הימצאות התסמינים מעלה משמעותית את הסיכון לפתח שלל מחלות כרוניות, כשהבולטות ביניהן: סוכרת סוג 2 ומחלות קרדיוווסקולריות.

אורח חיים ובריאות מטבולית

"אורח חיים" בריא ממלא תפקיד מרכזי בשמירה על התקינות המטבולית.

מתוך שלל הפקטורים אשר משפיעים על הבריאות המטבולית שלנו, לתזונה ההשפעה המשמעותית ביותר.

צריכה ניכרת של מזונות אולטרא –מעובדים, מזונות העשירים בסוכר פשוט ובשומן צמחי, מהווה גורם מוביל להתפתחות של התסמונת המטבולית.

פעילות גופנית, תורמת אף היא לבריאות מטבולית, על ידי שיפור הרגישות לאינסולין, שמירה על משקל תקין ושיפור הכושר הקרדיווסקולרי.

לדפוסי השינה יש גם כן השפעה ניכרת. שינה לא סדירה או חוסר שינה כרוני עלולים לשבש את האיזון ההורמונלי, ולהוביל לעמידות לאינסולין ולעלייה במשקל. מתן דגש על שינה רציפה ואיכותית באופן עקבי הוא הרגל חיוני לשמירה על תפקוד מטבולי מיטבי.

לסיכום, בריאות מטבולית כוללת תהליכים פיזיולוגיים שונים ומרכיבים המשפיעים על ניצול האנרגיה, ויסות הסוכר ורמות השומנים בדם. ניטור מדדים מרכזיים הקשורים לבריאות מטבולית ואימוץ אורח חיים מאוזן הכולל תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה ושינה מספקת יכולים לתרום לקידום ושמירה על איזון מטבולי לאורך זמן. בהתחשב בקשר הישיר של איזון זה והסיכון לפתח מחלות כרוניות, השקעה מתמדת בשמירה על בריאות מטבולית חיונית לשמירה על הבריאות הכללית של האדם ואריכות ימיו.

במידה והופר האיזון, ניתן להשיב אותו באמצעות ביצוע שינויים באורח החיים.

התזונה הקטוגנית מתמקדת בתיקון של הגורם העיקרי להפרת האיזון – רמות האינסולין הגבוהות.

ניתן בהחלט לראות שהקפדה על תזונה קטוגנית מביאה לשיפור ניכר, ואף לחזרה לבריאות מטבולית מיטבית.

מעוניינים להתחיל בתזונה קטוגנית? צרו איתנו קשר

כתבות נוספות בבלוג

8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
18.3.2024

תסמונת השחר - מהי ואיך מטפלים בה

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
4.12.2023
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533