חזרה

8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר

לבניית מסת שריר יתרונות בריאותיים רבים ומשמעותיים. במאמר נסקור את מגוון היתרונות השונים, נראה כיצד הם באים לביטוי גם כחלק מהטיפול בסוכרת ומשפיעים לטובה על איכות החיים של החולים.

1. כל תאי הגוף שלנו זקוקים לאנרגיה לשם תפקוד תקין. יחד עם זאת, לתאי שריר צריכה אנרגטית גבוהה במיוחד– גם בזמן מנוחה!  מסיבה זו, לאנשים עם מסת שריר גבוהה, קצב חילוף חומרים גבוה יותר. כלומר, הם מוציאים יותר אנרגיה במהלך היום, גם בלי קשר לקיום פעילות גופנית. בנוסף לכך, עצם העלייה במסת השריר גורמת לכך שאנחנו שורפים יותר אנרגיה בזמן פעילות גופנית.

לאנשים עם סוכרת סוג 2, הוצאה אנרגטית גבוהה מהווה יתרון משמעותי, מכיוון שהגוף משתמש בסוכר ליצירת אנרגיה זמינה ורמות הסוכר בדם יורדות. באופן כללי, פעילות גופנית משפרת קליטה של סוכר מהדם כך שהגוף פחות תלוי באינסולין, על מנת להכניס את הגלוקוז (סוכר) לתאים.

2. מסת שריר גבוהה עוזרת לשיפור היציבות ויכולות התנועה. יציבה טובה מגנה עלינו מפני פציעות ומשפרת את התפקוד היום יומי. שרירים חזקים תומכים ברקמות הסובבות אותם, למשל במפרקים, מפחיתים מהם עומס ומקטינים את הסיכון לפציעות.

3. מסת השריר הולכת ופוחתת עם העלייה בגיל. על מנת למתן את איבוד השריר, חשוב להקפיד על פעילות גופנית אשר תומכת בבנייה שלו. שמירה על מסת שריר חשובה במיוחד בגיל המבוגר בשביל יציבות וחוזק, אשר מאפשרים להמשיך לקיים את שגרת החיים ולשמור על עצמאות.

סוכרת נפוצה במיוחד בגיל המבוגר ומאופיינת, בן היתר, בסיכון גבוה יותר לנפילות ופציעות. כך שתמיכה ביציבה באמצעות בניית שריר חשובה במיוחד.

4. אוסטיאופורוזיס (דלדול עצם) היא מחלה נפוצה המתבטאת בהיחלשות של העצם ומאופיינות בהיווצרות של שברים. נשים חשופות במיוחד לתפועה זו בעקבות הירידה בהורמון האסטרוגן אשר מתרחש אחרי גיל המעבר. מחקרים מראים כי לאחר גיל המעבר חלה  ירידה של 20% בצפיפות העצם. לתופעה בסיס גנטי, אך היא מושפעת גם מתזונה ופעילות גופנית. בנוסף, נמצא שחולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את המחלה.  פעילות גופנית ובניית שריר נמצאו כמועילים לשימור ושיפור צפיפות העצם. העצמות שלנו, בדומה לשרירים, הולכים ונחלשים  כאשר אנחנו לא משתמשים בהם מספיק.  כל פעילות ספורטיבית שמעמיסה משקל על השלד (תרגילי כח, הליכה...) עוזרת לחיזוק העצם.

5. קיים קשר ישיר בין מסת השריר לתפקוד קוגניטיבי ולבריאות המוח. פעילות גופנית לא רק משמרת את תאי המוח, אלא גם מובילה ליצירה של תאי מוח חדשים. זאת מכיוון שפעילות גופנית גורמת לשחרור הורמון גדילה אשר מעודד היווצרות של תאים.  עם העלייה בגיל ישנה ירידה בהפרשת הורמוני גדילה, לכן חשוב לבצע פעולות אשר מעודדות הפרשה שלו. כולנו מבינים את החשיבות של שמירה על חשיבה חדה ומהירה עם התקדמות הגיל. שמירה על מסת שריר קיימת ובניית מסת שריר חדשה תעזור לנו לשמור על ריכוז מיטבי ומחשבה צלולה.

6. המערכת החיסונית מתחזקת בעקבות ביצוע פעילות גופנית, זאת מכיוון שהפעילות גורמת לעלייה במספר התאים החיסוניים בדם. על פי מחקרים, פעילות גופנית מתונה מורידה דלקתיות בגוף.

7. למסת שריר בריאה וחזקה יש אפקט אנטי-אייג'ינג. חילוף חומרים גבוה יותר גורם לשיפור יכולת הגוף להניע חמצן וחומרי הזנה לתאי העור, לשיפור היכולת להיפטר מפסולת, לתיקון תאים (cellular repair) וליצירת קולגן (חלבון חשוב לשמירת האלסטיות של העור). כל אלו תורמים למראה עור צעיר יותר.

8. מסת שריר גבוהה  מאריכה את תוחלת החיים ומשפרת את איכותם. זאת מכיוון שהיא מפחיתה את הסיכון למחלות כרוניות רבות, מפחיתה סיכון להתפתחות של תסמונת מטבולית, מעלה ניידות ומפחיתה סיכון לנפילות.

במאמר זה סקרנו  8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר. ראינו כי בניית שרירים תורמת לשיפור חילוף החומרים, חיזוק העצמות, שיפור היציבה, הפחתת הסיכון לפציעות, חיזוק המערכת החיסונית ועוד.

בנוסף, הדגשנו את התפקיד החשוב של בניית מסת שריר בטיפול בסוכרת סוג 2. בניית שרירים תורמת לשיפור תפקוד האינסולין, מייצבת את רמות הסוכר בדם, ומסייעת באיזון סוכרת ותסמיניה.

לסיכום, בניית מסת שריר היא תהליך בעל יתרונות בריאותיים רבים, הן עבור כלל האוכלוסייה והן עבור חולי סוכרת סוג 2. היא תורמת לשיפור איכות החיים, בריאותם הגופנית והמנטלית, ומסייעת להם לשלוט במחלה ולנהל אותה בצורה טובה יותר.

המלצות לפעולה:

התחילו לבנות מסת שריר עוד היום! ניתן לעשות זאת באמצעות אימוני כוח, הליכה, ריצה או שחייה.

התייעצו עם מאמן כושר מוסמך בנוגע לתוכנית אימונים מתאימה שתסייע לכם להגיע ליעדים שלכם.

הקפידו על תזונה נכונה ומאוזנת שתספק לגוף את החומרים הדרושים לו לבניית שרירים.

שתפו פעולה עם הצוות הרפואי המטפל בכם, ודאגו לעקוב אחר רמות הסוכר בדם באופן קבוע.

בניית מסת שריר היא השקעה משתלמת בבריאותכם ובאורח חייכם.

מחפשים מידע נוסף על טיפול בסוכרת סוג 2? צרו קשר עם מרכז גלאנט היום ושוחחו עם אחד מאנשי הצוות האדיבים שלנו.

כתבות נוספות בבלוג

תסמונת השחר - מהי ואיך מטפלים בה

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
4.12.2023

טיפול תרופתי בסוכרת

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
21.11.2023
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533