חזרה

טיפול תרופתי בסוכרת

האם ניתן לטפל בסכרת ללא שימוש בתרופות? התשובה לכך תלויה בשלושה גורמים עיקריים: באיזה סוג סכרת מדובר (סוג 1 או סוג 2), באיזה שלב נמצאת המחלה ועד כמה מוכנים לבצע שינויים באורח החיים.

סכרת סוג 1 לעומת סכרת סוג 2על אף שהשם כמעט זהה, מדובר בשני מצבים שונים בתכלית. סכרת סוג 1 היא מחלה אוטואימונית (מערכת החיסון של הגוף תוקפת תאים ורקמות עצמיים), המאופיינת בכך שהגוף אינו מסוגל לייצר עוד אינסולין (ההורמון אשר אחראי להכנסת הסוכר לתאים).

אינסולין חיוני להכנסת הסוכר (גלוקוז) לתאי הגוף. ללא אינסולין נוצר חסר בגלוקוז בתאים, ורמות הסוכר בדם מטפסות. זהו מצב מסוכן ביותר, המחייב קבלה של אינסולין ממקור חיצוני (בהזרקה).

בסכרת סוג 2 לעומת זאת, המצב הפוך לגמרי. המחלה מאופיינת דווקא בעודף של אינסולין, אלא שתאי הגוף אינם מגיבים לו. מצב זה מכונה  "תנגודת לאינסולין". התנגודת נגרמת בעיקר בשל אורח חיים לא בריא, כשתזונה לקויה היא הגורם המוביל.  

בשונה מסכרת סוג 1, במקרה של סכרת סוג 2 התשובה לשאלה האם ניתן לטפל במחלה ללא שימוש בתרופות, מורכבת יותר.

טיפול תרופתי בסוכרת מסוג 2

קיים מגוון רחב של תרופות לטיפול בסוכרת סוג 2 . התרופות פועלות במנגנונים שונים, במטרה להוריד את רמות הסוכר בדם. אחת הדרכים להורדת רמות הסוכר היא באמצעות מתן אינסולין, או על ידי תרופות אשר גורמות לעלייה בהפרשת האינסולין בגוף. כפי שציינו קודם, סוכרת סוג 2 מאופיינת דווקא בעודף של אינסולין. מתן של אינסולין יגרום אומנם לירידה נקודתיות בערכי הסוכר, אך לאורך זמן, רק יחריף את המצב.

תרופות אחרות עוזרות למתן את ערכי הסוכר, אך כל עוד לא נטפל בשורש הבעיה – בתנגודת לאינסולין, המצב ימשיך להחמיר וידרשו עוד ועוד תרופות על מנת להגיע לאיזון.

טיפול בסוכרת על ידי שינוי באורח החיים

תנגודת לאינסולין נגרמת, בעיקר, משילוב של צריכה קלורית גבוהה, אשר מתבססת על מזונות מעובדים, עתירים בסוכר ושומן צמחי. מעבר לתזונה דלה בפחמימות והימנעות ממזון תעשייתי – מעובד, הם הבסיס לטיפול בתנגודת. על מנת להפחית את רמות הסוכר בדם לא מספיק רק להימנע מאכילת ממתקים.

מזונות רבים מכילים כמות נכבדת של פחמימות, שמעלות אף הן את רמות הסוכר בדם. מזונות אלו הם בין היתר, הפירות, הפסטה, הלחם, האורז ועוד. התזונה הקטוגנית, אשר מצמצמת מאוד בצריכה של פחמימות ומזון מעובד, מביאה לתוצאות האפקטיביות ביותר מבחינת הטיפול בתנגודת.

מספר גורמים נוספים מועילים להורדת רמות הסוכר בדם ולשיפור בתנגודת:

פעילות גופנית מעלה את רגישות התאים לסוכר ומעודדת שריפה של סוכר לאנרגיה. סטרס גורם להפרשה של הורמונים אשר מובילים לעלייה ברמות הסוכר בדם. הפחתה של עומס ולחץ והתמודדות נכונה איתם, חשובים אף הם. חוסר בשינה עשוי להוביל להפרשה של אותם ההורמונים, לכן מומלץ להקפיד על שנת לילה טובה.

לסיכום, אין תשובה אחת ברורה לשאלה האם ניתן לטפל בסכרת ללא תרופות- כל מקרה לגופו. ראינו שסוכרת סוג 1 מחייבת שימוש חיצוני באינסולין (על אף, שבאמצעות שינוי תזונתי מתאים, כפי שתואר לעיל, ניתן להפחית משמעותית את כמות האינסולין שנדרשים להזריק). לגבי סוכרת סוג 2 ,שינויים באורח החיים יביאו, ברוב המוחלט של המקרים, להפחתה משמעותית במינוני התרופות הנדרשות (ולעיתים אפילו להפסקה מוחלטת). אך חשוב מכך, שינויים אלו ימנעו את התדרדרות המחלה ואת הצורך להוסיף עוד ועוד תרופות, על מנת לאזן את ערכי הסוכר.

כתבות נוספות בבלוג

8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
18.3.2024

תסמונת השחר - מהי ואיך מטפלים בה

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
4.12.2023
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533