חזרה

מהו כבד שומני, מה חשוב לדעת עליו וכיצד ניתן לטפל בו?

מדובר במחלה נפוצה בהרבה משחשבתם, ואם יש לכם סוכרת סוג 2 כנראה שאתם גם סובלים מכבד שומני. מכל הדיאטות שתנסו, הבחירה בתזונה קטוגנית היא זו שתעזור להיחלץ מהבעיה

מחלת הכבד השומני (שאינה נובעת מצריכת אלכוהול) מתבטאת בהצטברות כמויות גדולות של שומן בתוך הכבד. עודפי השומן פוגעים בתפקוד הכבד, מה שזורע הרס במערכת המטבולית ויוצר בעיות בריאותיות שונות. מצב זה נמצא בלב ליבה של המגיפה המודרנית של תנגודת לאינסולין.


מומחים מעריכים כי למעלה מ-30% מהאוכלוסיה הבוגרת בארה"ב ובאירופה לוקים במחלה, כמו גם 10%-20% מבני הנוער. אם אתם סובלים מהשמנת יתר או מסוכרת מסוג 2, כנראה שיש לכם גם כבד שומני. המחלה כל-כך שכיחה שרוב רופאי המשפחה אפילו לא טורחים לאבחן אותה. כששליש מהחולים לוקים באותה בעיה רפואית, זה לא בדיוק נראה כמו מחלה אלא כמו הנורמה. אבל זה לא מצב נורמלי! למעשה, "כבד שומני שאינו נובע מצריכת אלכוהול" היה אבחנה נדירה עד כדי כך, שעד שנת 2002 בכלל לא היה שם למחלה. 


אבל העליה המשמעותית באחוזי הסובלים מהמחלה הינה מובנת. הכבד מייצר את השומן הלא בריא הזה  כאשר הוא  מוצף בסוכר, בעיקר בפרוקטוז המצוי במשקאות קלים ובמזונות מעובדים שתופסים מקום מרכזי בתזונה המערבית המודרנית.


למחלת הכבד השומני אין תסמינים מובהקים ורבים מהחולים מגלים עליה רק לאחר שפיתחו את אחת ההשלכות הישירות שלה, דוגמת שחמת הכבד. למעשה רק 50% מהחולים יראו בתוצאות בדיקות דם עליה באנזימי כבד ובדרך כלל העליה הזאת נחשבת בטווח הנורמה. אבל מה שרוב הרופאים לא מבינים הוא, שגם כשמחלת הכבד השומני שאינה נובעת מצריכת אלכוהול לא מובילה למחלת כבד מתקדמת, היא עדיין פוגעת בחילוף החומרים. יתרה מזאת, כמעט לכל הסובלים מהמחלה יש עמידות לאינסולין, מה שמעלה את הסיכוי ללקות במחלות לב, שבץ מוחי ואפילו לירידה קוגניטיבית. 


אז איך ניתן לשפר את המצב? בעוד שכמעט כל דיאטה תסייע, דיאטת קיטו היא המועילה ביותר בהמסת השומן,ולכן לנשים בעלי כבד שומני או חולי סוכרת יש לא מעט סיבות לעבור לתזונה קטוגנית. באמצעותה ניתן ללמד את הגוף כיצד להשתמש בשומן לצורך אנרגיה. רק כשמפסיקים לאכול סוכרים ופחמימות - גורמים לגוף לשרוף שומן.



כתבות נוספות בבלוג

8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
18.3.2024

תסמונת השחר - מהי ואיך מטפלים בה

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
4.12.2023
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533