חזרה

סובלים מסוכרת? 8 סיבות לעבור לתזונה קטוגנית

ייתכן שכבר שמעתם על הדיאטה הקטוגנית, אבל עדיין תוהים אם היא מתאימה לכם. עבור חולי סוכרת, כאשר עושים זאת בצורה נכונה - תזונת קיטו יכולה לשנות חיים. במאמר זה תוכלו למצוא 8 הסברים למה ואיך.

יתרונות התזונה הקטוגנית לטיפול בסכרת

  1. הדיאטה אפקטיבית ביותר להורדת ערכי הסוכר בדם.
  2. מעלה את רגישות תאי הגוף להורמון האינסולין (מפחיתה תנגודת לאינסולין).
  3. מאפשרת להפחית שימוש בתרופות (בליווי רפואי מתאים).
  4. מוכחת כיעילה ביותר לירידה במשקל ומגנה בכך מפני סכרת.
  5. מאפשרת לשמור על תחושת שובע לאורך זמן.
  6. דיאטה קטוגנית יכולה להביא לשיפור ניכר בערכי לחץ הדם ובמדדים בריאותיים נוספים, אשר נפגעים אצל חולי סוכרת.
  7. מגבירה ערנות ומעלה את רמות האנרגיה בגוף.
  8. תזונה המאפשרת אכילה ממזונות טעימים ומפנקים, שאי אפשר לאכול באף דיאטה אחרת.

דיאטה קטוגנית מורידה את רמות הסוכר בדם

סוכר גבוה הוא המאפיין העיקרי של סוכרת ואין דיאטה שמורידה את רמות הסוכר בצורה אמינה יותר מאשר הקטוגנית. בדיאטה קטוגנית, הדבר הראשון אליו תשימו לב הוא שרמות הסוכר בדם יפסיקו לזנק לאחר ארוחות. זה שינוי שיכול לקרות באופן מיידי. ההסבר לכך הוא, שאכילת פחמימות היא מה שמוביל באופן ישיר לרמות סוכר גבוהות, וכאשר אוכלים מעט פחמימות הסוכר לא עולה בהרבה. כשבוחרים לאכול מזון דל פחמימות, בוחרים למעשה להיפרד מהקפיצות המתסכלות והלא נוחות של סוכר לאחר ארוחות. זמן קצר לאחר מכן, גם רמות הסוכר שלכם בצום ישתפרו.

שנים של רמות סוכר גבוהות מובילות לבעיות בעיניים, ברגליים ובכליות, מהן סובלים חולי סוכרת רבים. הבעיות הללו נגרמות מנזק מצטבר, יום אחר יום, שעה אחר שעה. מעניין לדעת שרטינופתיה סוכרתית ונוירופתיה סוכרתית יכולות להשתפר באופן משמעותי או להיעלם לגמרי כשרמות הסוכר חוזרות לטווח הנורמה.

הקפדה על תזונה קטוגנית מעלה את הרגישות לאינסולין

רופאים נוטים להתמקד בסוכר גבוה בדם, אבל סוכר גבוה הוא סימפטום חמור יותר של תנגודת לאינסולין. אם רוצים לשפר את מצב הסוכרת - חייבים לשפר את הרגישות לאינסולין. סוכר גבוה משפיע על כלי דם קטנים (מחלה מיקרו-וסקולרית), אבל תנגודת לאינסולין היא שמובילה למחלות של כלי דם גדולים (מחלות מאקרו-וסקולריות), דוגמת התקף לב או שבץ מוחי.

הדרך הטובה ביותר לשפר את הרגישות לאינסולין היא דרך דיאטה ופעילות גופנית. יש תרופות שמסייעות להורדת האינסולין ורמות הסוכר בדם, אבל רוב התרופות שמטפלות ברמות סוכר גבוהות מעלות את רמות האינסולין בגוף. ככל שנמשיך להעלות את רמות האינסולין, הסוכרת תמשיך להיות מחלה פרוגרסיבית, כלומר תלך ותחמיר.

זה לא חייב להיות ככה! תנגודת לאינסולין יכולה להשתפר ודיאטה קטוגנית היא הכלי הטוב ביותר לעשות זאת. מחקרים מראים כי דיאטות דלות בפחמימות משפרות את הרגישות לאינסולין יותר מאשר דיאטות דלות שומן, אפילו כשהירידה במשקל היא שווה.

דיאטה קטוגנית יכולה להפחית את מינוני התרופות

ההשפעה החיובית ביותר עבור מטופלים היא הפסקת התרופות. מנסיוני, רוב המטופלים עם סוכרת מסוג 2 יכולים או להפסיק לגמרי או להפחית את מינוני האינסולין שהם נוטלים ביותר מחצי.

הדיאטה הקטוגנית אפקטיבית להפחתת מינוני התרופות, ולכן מומלץ להתייעץ עם הרופא שלכם לפני שתתחילו. כדאי שתהיה לכם תכנית שתעריך את ההתקדמות שלכם, מכיוון שהצרכים התרופתיים שלכם עשויים להשתנות במהירות.

תזונה קטוגנית מסייעת לירידה במשקל

למעשה, זו אחת מהדיאטות האפקטיביות ביותר לכך. היא טובה יותר מאשר דיאטות דלות בשומן, דבר אותו ניתן לראות בניסויים מבוקרים רבים. מה שמדהים זה שברבים ממחקרים אלה, לדיאטה הקטוגנית היו התוצאות הטובות ביותר, גם בהשוואה לדיאטות מסורתיות שמתבססות על הגבלה קלורית . שמעתם נכון, בדיאטות קיטו הירידה במשקל הייתה גדולה יותר בהשוואה לדיאטות אחרות, אפילו שניתן לאכול בה סטייקים וחמאה! אחת הסיבות לכך היא שבדיאטה קטוגנית ההוצאה האנרגטית דווקא עולה, זאת בניגוד לדיאטות עם הגבלה קלורית בהן ההוצאה האנרגטית יורדת עם הזמן. סיבה נוספת לכך שתזונה קטוגנית יעילה כל כך לירידה במשקל היא העלייה בתחושת השובע, ועל כך נפרט בפסקה הבאה.

דיאטה קטוגנית שומרת על תחושת שובע לאורך זמן

דיאטה קטוגנית לרוב גורמת לאנשים לאכול פחות, אפילו מבלי לשים לב לכך. זה לא קסם - זה קשור לשובע, ויש עדויות רפואיות רבות המראות כי דיאטה קטוגנית מדכאת תיאבון. דיאטה שמתמקדת בשומנים בריאים וחלבונים תגרום לכם להרגיש טוב ולהיות שבעים לפני שתרגישו שאתם ״מפוצצים״.

בנוסף, דיאטה דלת פחמימות מבטיחה שתיפרדו לשלום מהג׳אנק פוד המודרני, שמכיל עמילנים מעובדים, כמויות גבוהות של מלח וסוכר ושמנים תעשייתיים, המוספים למזון שאנחנו צורכים כדי להבטיח שנחזור לאכול ממנו עוד ועוד. אכילה בריאה יותר לבדה מספיקה כדי להתחיל לרדת במשקל.

לתזונה קטוגנית יתרונות בריאותיים רבים מלבד ירידה בסוכר

לא כולם יורדים במשקל ללא מאמץ, וגם אם זה לא קורה לכם, עדיין תהנו מיתרונות בריאותיים משמעותיים אחרים. מחקר שפורסם לאחרונה בנוגע לדיאטה הקטוגנית מבקש ממתנדבים הסובלים מהשמנה לצרוך כמויות גדולות של מזון כך שלא יורידו ממשקלם כלל. המשתתפים אכן לא ירדו במשקל, אבל רמות הסוכר בדם שלהם ירדו ולחץ הדם והכולסטרול השתפרו (וזאת בזמן שהם צורכים כמויות גדולות של מזון במסגרת דיאטה קטוגנית)!

דיאטות אחרות פשוט לא מספקות את אותן התוצאות. אז אם אתם לא מעוניינים לרדת במשקל או פוחדים שלא תצליחו לעשות זאת - הדיאטה הקטוגנית עדיין יכולה לשפר את בריאותכם באופן ניכר.

הדיאטה הקטוגנית יכולה להגביר את האנרגיה שלכם

רבים מהמטופלים במרכז גלאנט מעידים שהקיטו סיפקה להם יותר אנרגיה. תזונה מערבית רגילה, שמכילה כמויות גבוהות של פחמימות מעובדות וג׳אנק פוד, מובילה ליום מלא בעליות וירידות חדות באנרגיה. יש לזה אפילו ייצוג בשפה: ״מכת סוכר״, "food coma״ ותחושת ״רעב״. כשרמות הסוכר בדם והאינסולין עולות ויורדות כל הזמן, אתם למעשה נתונים לחסדי המטבוליזם שיצא מאיזון.

כשמתחילים עם קיטו, האנרגיה שלכם תגיע בראש ובראשונה משומן. בשונה מפחמימות, שומנים מספקים זרימה ארוכה ויציבה של אנרגיה, בין אם אכלתם לפני 10 דקות או 10 שעות. אנשים בדיאטה קטוגנית לרוב מדווחים שהם לא צריכים יותר לצרוך קפאין וחטיפים כדי להיות אנרגטיים.

לא סתם הדיאטה הקטוגנית הפכה לכל-כך פופולרית! אנשים ראו את השינוי בחיים שלהם ולא יכולים לחכות לחלוק זאת עם אחרים. במחקרי תזונה רבים, דיאטה קטוגנית טובה לפחות כמו דיאטות מסורתיות, ולרוב היא טובה יותר. יחד עם זאת קיימים גם מקרים של אנשים שהתקשו להתמיד בדיאטה, על אף התוצאות הנהדרות, מכיוון שלא הייתה להם תמיכה של המשפחה, החברים או של הרופא המטפל. למרבה המזל, כיום יש ראיות רבות שמוכיחות שדיאטה קטוגנית משפרת את המצב הבריאותי ומפחיתה את הסיכון להתקפי לב, מה שמסייע לגייס תמיכה לנושא. ככל שנתמוך אחד בשני, כך יהיה לנו קל יותר.


כתבות נוספות בבלוג

תכנית איזון

מיכל חבושה
5.4.2022

מדוע חשוב להתחיל דיאטה קטוגנית בליווי מקצועי

ד"ר מריאלה גלאנט
3.2.2022