חזרה

רשימת קניות- דיאטה קטוגנית

רשימת קניות כללית של כל המרכיבים שמומלץ להשתמש בדיאטה קטוגנית

חשוב! לקרוא תוויות מזון ולהשוות בין החברות השונות. 

מה ניתן לאכול בדיאטה קטוגנית:

  1. בשר-בקר, כבש, עוף, מומלץ לקנות חלקים שמנים (אסאדו, אנטריקוט, פיקניה) . לבשר טחון ניתן להוסיף שומן (שומן כבש, שומן בקר ועוד). אפשר לבקש מהקצב.
  1. דגים - דגים שמנים :סלמון, בורי, פורל, סרדינים.
  2. ביצים
  3. עלים- ירוקים מכל הסוגים (כוסברה, חסה, עלי בייבי, עלי רוקט, תרד, פטרוזליה)
  4. ירקות- מתאימים ברובם, מלבד ירקות שורש.
  5. שמנים – שמן קוקוס, שמן זית, שמן אבוקדו, שמן MCT , שמן שומשום (כולם בכבישה קרה), חמאה.
    שומן מהחי- ניתן לרכוש אצל הקצב ולעיתים למצוא ארוז במחלקת הקפואים בסופר .
  6. גבינות- גבינות שמנות:
    נפוליאון, גבינת שמנת גד, פילדלפיה, גבינה צהובה, מגוון גבינות קשות וחצי קשות. קוטג' 9%, שמנת חמוצה, יוגורט יווני 10% (euro, גד) 
  7. אגוזים ושקדים- טבעיים, קלוי עשוי להכיל עמילנים. עדיפות לאגוזי פקאן, אגוזי מקדמיה, אגוז ברזיל (לא מעבר ל-2 ליום), קוקס קלוי, קוקוס טבעי מיובש. 
  8. קמחים- קמח שקדים, קמח קוקוס, אגוזי מלך טחונים, קמח פשתן, אבקת פסיליום.
  9. תחליפי חלב- שמנת להקצפה 38% - לא ממותקת, חלב סויה/ שקדים ללא תוספת סוכר ושמן צמחי (לalpro-, ל-vitasi ולמותג green  של שופרסל יש מגוון מוצרים מתאימים)
  10. ממרחים- יש לצרוך את המוצרים להלן במידה. טחינה גולמית (עדיף מלאה), חמאת בוטנים טבעית ללא תוספות סוכר או דבש (למשל של חברת B&D), ממרח שקדים טבעי. 
  1. מיונז- המיונז בסופרים הוא על בסיס שמן צמחי ומכיל סוכר ולכן אינו מתאים לשימוש. ניתן להכין/לקנות מiherb  מיונז על בסיס שמן לא מזוכך (למשל של חברת Primal Kitchen).
  2. שוקולד- מריר 85% ומעלה (1-2 קוביות). השוקולד המריר 90% של חברת גודייבה מקבל הרבה ביקורות חיוביות.
  3. אטריות- סקיני פסטה על בסיס ג'ל קונג'אק, איטריות מירקות כגון זוקיני (ניתן לעשות לבד ע"י מכשיר מותאם דמוי מחדד או לקנות).
  4. לחם- תחליף לחם אותו ניתן לרכוש או להכין לבד. יש לשים לב שלא להגזים בצריכה. לרכישה: לחם שקדים (של חברת eatsane/ תופינה/ keto chef), לחם פשתן (של חברת ביכורים), לחם טחינה (של חברת ביכורים).
  5. ממתיקים- הכי מתאימים: אריתריטול, סטיביה, מונק פרוט, סוויטנגו (שילוב של אריתריטול וסטיביה). במידה ובכל זאת צורכים ממתיקים אחרים, יש לוודא שהם אינם מכילים גם חומר מילוי (דקסטרוז/ סוכרוז). הממתיקים של חברת סוכרזית לרוב אינם מכילים חומר מילוי. ממתיקים רב כהליים אינם מתאימים (מלבד אריתריטול)
  6. פירות- פטל, תות שדה . לצרוך במידה (תותים: 1-4 יחידות, פירות יער: חופן)
  7. שונות- זיתים, קרם קוקוס, קקאו, חמאת קקאו, שומשום, אבקת אפייה, סודה לשתייה 
  8. תבלינים- מלח, פלפל. מעבר לכך, תבלינים שאינם על בסיס צמחי תבלין, יש לצרוך במידה מועטה ולקרוא רכיבים לפני השימוש. חשוב לשים לב כי באבקת מרק כמות גדולה של פחמימות!
  9. שתייה- מים, סודה, תה צמחים, קפה.


לא ניתן לצרוך בדיאטה

  • פירות
  • דגנים וחיטה (לחמים, פיתות, לחמניות, מאפים, פסטה, אורז, פתיתים, קוסקוס, קינואה, כוסמת, כוסמין, מלאווח, ג'חנון, בורקסים, פתית אורז ועוד)
  • סוכרים, ממתקים וחטיפים (שוקולד חלב, שוקולד לבן, קורנפלקס, גרנולה, סוכריות, במבה, ביסלי, תפוצ'יפס, מרשמלו, מעדנים ועוד) 
  • קטניות (חומוס, שעועית, עדשים, פול ועוד)
  • ירקות עמילנים כגון- תפוח אדמה ובטטה
  • חלב וגבינות רזות (לרוב עשירים בלקטוז שמתפרק לגלוקוז)

דגשים לסוכרתיים שעושים דיאטה קטוגנית

ידוע כי תזונה קטוגנית משמשת ככלי  אפקטיבי ביותר לטיפול במחלת הסכרת. חולי סוכרת העוקבים אחר הדיאטה צריכים לשים דגש על מספר גורמים מרכזיים כדי להבטיח שהם מנהלים את מצבם הבריאותי נכון, חולי סוכרת העוקבים אחר דיאטה קטוגנית צריכים לשים דגש על מספר גורמים מרכזיים כדי להבטיח שהם מנהלים את מצבם הבריאותי נכון.
בראש ובראשונה, חשוב לחולי סוכרת לתעדף שומנים בריאים וחלבונים איכותיים כמקורות האנרגיה העיקריים שלהם, תוך הגבלת צריכת פחמימות. המשמעות היא התמקדות במזונות כמו אבוקדו, אגוזים וזרעים, דגים שומניים ושמנים בריאים, תוך הימנעות ממזונות מעובדים ועתירי פחמימות כמו לחם, פסטה וממתקים. בנוסף, חולי סוכרת בתזונה קטוגנית צריכים להיות מודעים לצריכת הקלוריות הכוללת שלהם, שכן עודף משקל עלול להחמיר את תסמיני הסוכרת. פעילות גופנית סדירה וניהול מתח חשובים גם הם לניהול סוכרת, וחולי סוכרת בתזונה קטוגנית צריכים לתעדף את הפעילויות הללו כדי לתמוך בבריאותם וברווחתם הכללית. לבסוף, חיוני לחולי סוכרת לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם איש מקצוע כדי להיות במעקב תמידי אחר הסוכר בדם ולבצע את כל ההתאמות הנדרשות לתרופות או לתזונה לפי הצורך.

כתבות נוספות בבלוג

8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
18.3.2024

תסמונת השחר - מהי ואיך מטפלים בה

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
4.12.2023
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533