חזרה

האם מותר לאכול ממתיקים מלאכותיים בדיאטת קיטו?

התשובה היא... סוג של. ממתיקים אלטרנטיביים מסוגים שונים אולי לא יפריעו לדיאטה שלכם בטווח הקצר, אך השפעותיהם שליליות לטווח הארוך. אז האם מומלץ להכניס אותם לתפריט התזונה הקטוגנית?


ממתיקים-ללא-פחמימות בדרך כלל לא מעלים את רמת הסוכר בדם ולא יוציאו אתכם ממצב של קטוזיס. הם לא יפגעו בתזונה שלכם בצורה משמעותית ומיידית. למעשה, הרבה מאלו הבוחרים בתזונה קטוגנית וצורכים תחליפי סוכר, מצליחים להתמיד בדיאטה ונראה שהגוף שלהם מתמודד היטב עם הממתיקים. למרות זאת, צריכתם אינה מומלצת, ויש לכך שלוש סיבות:

ממתיקים למעשה גורמים לכם לרצות לצרוך סוכר.

כשאתם מתחילים בדיאטת קיטו, אתם מנסים לשבור את מה שכנראה מהווה התמכרות ארוכת טווח לסוכר. ממתיקים כאלו ידועים כגורמים מרכזיים לדחף בממתיקים נוספים. לשבור התמכרות לסוכר זה לא קל. אל תעשו את זה עוד יותר קשה על ידי צריכה מרובה של משקאות דיאט או גלידות דלות פחמימות. אם אתם יכולים להימנע ממתוק לתקופה ממושכת, הטעמים שלכם מתחילים להשתנות ותשוקת הסוכר דועכת. סוכרים מזויפים יחבלו בתהליך זה. תנו לעצמכם את ההזדמנות ליהנות מהיתרון הטבעי של דיאטת קיטו.


ממתיקים מלאכותיים מחבלים בחילוף החומרים שלכם.

חוקרים עדיין מחפשים את ההסבר המדעי לכך. תיאוריה אחת היא שכשטועמים משהו מתוק, הגוף מוכן לעבד את הקלוריות האלה. אך ממתיקים ללא קלוריות אינם מספקים אנרגיה, וזה מבלבל את מערכות העיכול והמטבוליזם שלנו. בכל מקרה, ידוע כי צריכה תכופה של ממתיקים מגבירה את הסיכון לתסמונת מטבולית, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם וסוכרת מסוג 2 ובדיוק אלו הדברים שאנו מנסים להימנע מהם בדיאטה דלת פחמימות.


ממתיקים מלאכותיים רעילים לחיידקי המעיים שלכם.

טריליוני החיידקים החיים במערכת העיכול שלנו חיוניים לחלוטין לבריאות הגוף בדרכים שאנחנו רק בקושי מבינים. אך ממתיקים אלטרנטיביים יכולים לשנות באופן מהותי את המיקרוביום שלנו ולהוציא אותו מאיזון. מצב זה נקרא דיסביוזיס, והוא מזוהה עם בעיות בטן קלות עד לבעיות מטבוליות גדולות.

אז אולי ממתיקים אלטרנטיביים לא יעלו את רמת הסוכר בדם או יוציאו אתכם ממצב של קטוזיס. אבל זה בהחלט לא אומר שלצרוך אותם זה רעיון טוב. מומלץ בחום להמנע מהם, במיוחד אם אתם רק מתחילים דיאטה קטוגנית.

האם אנשים עם סוכרת יכולים לאכול ממתיקים מלאכותיים?

התשובה היא כן, אנשים עם סוכרת יכולים לאכול ממתיקים מלאכותיים במתינות כחלק מתזונה בריאה. ממתיקים מלאכותיים הם חלופות דלות או בעלות אפס קלוריות לסוכר שיכולות לעזור לאנשים עם סוכרת לספק את הרצון למתוק מבלי להשפיע על רמות הסוכר בדם.

להלן כמה ממתיקים מלאכותיים נפוצים והצריכה היומית המומלצת שלהם:

אספרטיים: ממתיק זה נמצא בשימוש נפוץ בסודה דיאטטית ומוצרים אחרים ללא סוכר. הצריכה היומית המומלצת היא לא יותר מ-50 מיליגרם לק"ג משקל גוף.

סכרין: ממתיק זה משמש בדרך כלל בממתיקים שולחניים ומוצרים ללא סוכר. הצריכה היומית המומלצת היא לא יותר מ-5 מיליגרם לק"ג משקל גוף.

סוכרלוז: ממתיק זה משמש בדרך כלל בממתיקים שולחניים ומוצרים ללא סוכר. הצריכה היומית המומלצת היא לא יותר מ-5 מיליגרם לק"ג משקל גוף.

סטיביה: ממתיק זה מופק מצמח וזמין בצורה נוזלית, אבקה או גרגירית. הצריכה היומית המומלצת היא לא יותר מ-4 מיליגרם לק"ג משקל גוף.

בעוד שממתיקים מלאכותיים נחשבים בדרך כלל בטוחים, עדיין חשוב לצרוך אותם במתינות וכחלק מתזונה מאוזנת. חלק מהאנשים עלולים לחוות בעיות עיכול או תופעות לוואי אחרות מצריכת ממתיקים מלאכותיים, לכן חשוב לשים לב לאופן שבו הגוף שלך מגיב.

כמו כן, חשוב לציין שחלק מהמוצרים נטולי הסוכר עדיין עשויים להכיל פחמימות ויכולים להשפיע על רמות הסוכר בדם, לכן חשוב לקרוא תוויות ולספור פחמימות כחלק מתוכנית הטיפול בסוכרת.

לעוד טיפים להתחלת דיאטה קטוגנית בדרך הנכונה


כתבות נוספות בבלוג

8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
18.3.2024

תסמונת השחר - מהי ואיך מטפלים בה

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
4.12.2023
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533