חזרה

מעכבי SGLT-2 ודיאטה קטגונית

מה בדיוק הם עושים, מדוע הם פופולריים כל-כך וכיצד הם מסייעים לטיפול בסוכרת? במאמר זה תמצאו את כל התשובות לכל השאלות

מעכבי SGLT-2 מסייעים בהורדת רמת הגלוקוז בדם. הם גורמים לעלייה בהפרשת הסוכר מהכליות ישירות לשתן, סוכר שאחרת היה נספג חזרה למחזור הדם. הם הפכו פופולריים לאחר שהוכח בניסוי נרחב שהם משפרים את סיכויי ההישרדות במקרה של התקף לב. יש מומחים שאף מציעים להשתמש במעכבי SGLT-2 כתחליף למטפורמין שכיום מסייע לטיפול בסוכרת מסוג 2. 


אחת הסיבות שמעכבי SGLT-2 כל כך פופולריים, היא שחוקרים גילו הרבה יתרונות שהופכים אותם למעין תרופת פלא. נמצא כי מעכבי SGLT-2 מורידים את לחץ הדם, מניעים את הגוף לירידה במשקל (בעיקר את השומן הבטני שנחשב למסוכן במיוחד), מונעים מחלות בכליות, מפחיתים טריגליצרידים, משפרים את ה- HDL ומשפרים את איכות ה-LDL. ונחשו מה? SGLT-2 מגבירים את רמות הקטון! אני רואה בהם פתרון נהדר עבור אנשים שלא מעוניינים לשנות את הרגלי התזונה שלהם.


בעוד שמעכבי SGLT-2 יכולים לסייע בהורדה ממוצעת במשקל של 2 ק"ג, דיאטה קטוגנית עוזרת להפחית כ-9 ק"ג ממשקל הגוף לאחר 6 חודשים. בעוד מעכבי SGLT-2 מפחיתים את רמות הגלוקוז בדם, תזונה קטוגנית יכולה לנרמל את רמות הסוכר בדם אצל לפחות מחצית מהחולים.


השתדלו להיות זהירים עם מעכבי SGLT-2 - הם מורידים באופן מלאכותי את רמות האינסולין ויכולים להגדיל משמעותית את הסיכון למצב מסוכן מאד המכונה ״קטואצידוזיס״ (לא להתבלבל עם ״קטוזיס״ - מה שאנחנו שואפים אליו). זו כנראה אחת הנקודות המבלבלות ביותר עבור רופאים וחולים - בעוד שקטוזיס תזונתי מכוון לריכוז של 0.3-3 mmol/l קטונים בדם, קטואצידוזיס עשויה להראות רמות גבוהות מ-10 mmol/l.


בדרך כלל אני מנחה להפסיק טיפול בתרופות SGLT-2 כאשר מתחילים דיאטה קטוגנית. כמובן, כל מטופל ומטופלת הם אינדיבידואליים, כך שאם קיימת עמידות טובה לאינסולין, הם יכולים להמשיך ליטול את התרופה באופן רציף, תוך מדידת הקטונים מדי יומיים, כדי לוודא שאין סיכון לקטואצידוזיס.

זוהי רק אחת הסיבות שבגללן מומלץ להתחיל דיאטה קטוגנית בליווי רפואי ושאנחנו במרכז גלאנט נשמח לסייע.

כתבות נוספות בבלוג

8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
18.3.2024

תסמונת השחר - מהי ואיך מטפלים בה

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
4.12.2023
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533