חזרה

היתרונות של שמן MCT והקשר לתזונה קטוגנית

מדברים רבות על היתרונות של שמן MCT. כדי להבין האם יש אמת מאחורי הדברים, צריך להתחיל במה הוא בעצם שמן MCT

MCT הם ראשי תיבות של המילים: Medium Chain Triglycerides

השומנים שאנו צורכים במזון מגיעים במבנה הקרוי טריגליצרידים. טריגליצרידים מורכבים משלוש שרשראות של חומצות שומן, אשר יכולות להגיע באורכים משתנים. הטריגליצרידים אליהם אנחנו מתייחסים, מכילים לפחות שתי חומצות שומן באורך בינוני (שרשרת של 6-12 פחמנים).

טריגליצרידים והקשר לתונה קטוגנית

מדוע האורך של חומצת השומן משמעותי כל כך?

אורך חומצת השומן משפיע מאוד על אופן הספיגה של השומן במערכת העיכול, ועל המסלול שחומצת השומן עוברת בגוף. הבדלים אלו הם שנותנים לשמן ה-MCT  את תכונותיו הייחודיות, כפי שנראה בהמשך.

תהליך העיכול של חומצות שומן ארוכות שרשרת הוא תהליך מורכב הכולל מספר שלבים. בין היתר נדרשים לתהליך מלחי מרה (המופרשים מהכבד לכיס המרה ומשם למעי) וכניסה של חומצות השומן למבנה המאפשר את ההסעה שלהם בגוף (כילומיקרון).

תהליך העיכול של חומצות שומן בינוניות שרשרת פשוט ומהיר יותר. הוא אינו מחייב מלחי מרה ולא דורש השתלבות בתוך מבנה הובלה. מסיבה זאת שמן MCT שימש תחילה כמקור שומן עבור אנשים עם הפרעות בעיכול של שומנים.

הבדל מהותי נוסף בין חומצות השומן הוא התהליך אותו הן עוברות מרגע ספיגתן. חומצות שומן ארוכות נספגות למערכת הלימפה, משם מגיעות אל הדם ורק אז אל תאי הגוף. חומצות שומן בינוניות לעומת זאת, מגיעות מהמעי ישירות אל הכבד. הכבד, כאמור, הוא מקום יצירתם של הקטונים בגוף.
בנוסף לכך, עצם המבנה של חומצות השומן הבינוניות מעודד את שריפתם לאנרגיה וליצירה של קטונים, וזאת בניגוד לחומצות שומן ארוכות, שהכבד נוטה לייצר מהם מבני שומן לאגירה (ההסבר הביוכימי לכך מורכב, מי שרוצה להרחיב מוזמן לקרוא את מאמר מספר 2 במקורות).

חשוב להדגיש, שכאשר צורכים כמות גדולה של שומן, גם אם הוא במבנה של MCT, חומצות השומן לא ישרפו לאנרגיה וליצירה של קטונים, אלא יאגרו כשומן. הדבר נכון במיוחד כאשר לא שומרים על דיאטה דלה בפחמימות.

אז מהם היתרונות של שמן MCT

MCT נחקר בהקשר ליתרונות בריאותיים רבים. ביניהם ירידה במדדי דלקת, ירידה ברמות כולסטרול, עלייה בערכי HDL ועוד. חלק מהממצאים מובהקים יותר ואחרים פחות חד משמעיים.
נרחיב על שניים מבין היתרונות היותר מדוברים של השמן.

עלייה בקטונים- כפי שכבר ראינו, שמן MCT יכול לעזור להעלות רמות של קטונים. אך יש להדגיש שברוב המקרים אין עניין להעלות קטונים באופן חיצוני. אנחנו מעוניינים שקטונים יעלו כתוצאה משריפת של שומנים שכבר במילא נאגרו לנו בגוף, ולא משומנים שצרכנו מבחוץ.

יחד עם זאת, יש מקרים בהם יש צורך להגיע לרמות גבוהות של קטונים, למשל בטיפול במקרים של אפילפסיה ודמנציה. במקרים אלו ניתן לשקול בחיוב שילוב של שמן MCT (בהכוונה של איש מקצוע).

עלייה ברמות שובע- שומנים באופן כללי מעלים תחושה של שובע. אך ישנם מחקרים המצביעים על יתרון מסויים של MCT על פני שומנים אחרים.
כתוצאה מהעלייה ברמת השובע, יש אינדיקציות לכך ששמן MCT עוזר גם לירידה במשקל, אך התוצאות אינן חד משמעיות.

מאיפה מגיע שמן MCT וכיצד מייצרים אותו

MCT נמצא בכמויות גדולות באגוז הקוקוס ובאגוז הדקל. כ50% מבין השומנים באגוזים אלו הם במבנה של MCT. אחוזים נכבדים ניתן למצוא גם בחלב (עיזים, כבשים, פרה ואף בחלב אם, כ- 9%)

אז האם שמן קוקוס הוא בעצם שמן MCT? לא. שמן MCT מכיל 100% חומצות שומן בינוניות שרשרת ואילו שמן קוקוס מכיל עוד מגוון מבני שומן.

שמן מבודד ונקי שכזה לא קיים בשום מקום בטבע. זהו מוצר מעובד אשר מיוצר משמנים אשר הופקו מאגוז הקוקוס והדקל.

מדובר בתהליך מורכב, שדורש פירוק של הטריגלצרידים בשמנים אלו לחומצות שומן בודדות, הפרדה בין חומצות השומן השונות ולבסוף חיבור של חומצות השומן הרצויות חזרה למבנה של טריגליצרידים. התהליך המדובר דורש הגעה לטמפרטורות גבוהות ולעיתים אף שימוש בזרזים (קטליזטורים).

חשוב לציין ששמן MCT מורכב משמנים רווים, שעמידים לטמפרטורות גבוהות ולכן אינם מתחמצנים וניזוקים בתהליך.

חסרונות של שמן MCT

  • השמן אינו מכיל חומצות שומן חיוניות (כדוגמת אומגה 3), לכן לא נרצה להתבסס עליו כמקור שומן עיקרי בתזונה הקטוגנית, אלא על מקורות שומן המגיעים מדגים ומבשר.
  • כפי שציינו, שמן MCT עמיד מפני חימצון בחום. מצד שני נקודת העישון שלו נמוכה (הנקודה בחימום בו מתחיל להיווצר עשן), סביב 150°. כך שהשמן פחות מותאם לטיגון ארוך.
  • עבור אנשים מסויימים השמן עלול לגרום לכאבי בטן ואף בחילות. מדובר בעיקר כתוצאה מצריכה של כמויות גדולות. לכן, במידה והחלטתם להשתמש בו, שלבו אותו בהדרגה.

מקורות:

1. Medium chain triglycerides (MCT): State-of-the-art on chemistry, synthesis, health benefits and applications in food industry, Comprehensive reviews in food science and food safety, 16 January 2022, Shubham Nimbkar, M. Maria Leena, J. A. Moses C. Anandharamakrishnan.
2.Medium-chain triglycerides: an update, The American Journal of Clinical Nutrition, November 1982, C Bach, ScD and Vigen K Babayan.
3.Medium chain triglyceride and medium-and long chain triglyceride: metabolism, production, health impacts and its applications - a review, Crit Rev Food Sci Nutr, 22 Jan 2021, Yee-Ying Lee, Teck-Kim Tang , Eng-Seng Chan, Eng-Tong Phuah, Oi-Ming Lai 3 , Chin-Ping Tan, Yong Wang, Nur Azwani Ab Karim, Noorlida Habi Mat Dian, Joo Shun Tan
4.Health benefits, enzymatic production, and application of medium- and long-chain triacylglycerol (MLCT) in food industries: a review, J Food Sci, August 2012, Yee-Ying Lee, Teck-Kim Tang, Oi-Ming Lai.

כתבות נוספות בבלוג

8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
18.3.2024

תסמונת השחר - מהי ואיך מטפלים בה

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
4.12.2023
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533