חזרה

מדוע חשוב להתחיל דיאטה קטוגנית בליווי מקצועי

דיאטה קטוגנית הפכה נפוצה מאוד בשנים האחרונות, רבים נעזרים בה לשמירה על אורח חיים בריא, ירידה במשקל, איזון ערכי הסוכר

הכללים לביצוע דיאטה קטוגנית פשוטים וברורים. יחד עם זאת, במידה וסובלים ממחלות רקע, חשוב לדעת כי ישנן מגוון תרופות נפוצות אשר מושפעות מהתזונה ומהשינויים המהירים שהיא מייצרת. התאמה של התרופות והמינונים שלהם על ידי צוות רפואי מנוסה הכרחית על מנת למנוע סיכונים מיותרים.

תזונה קטוגנית כה אפקטיבית להורדת ערכי הסוכר, שהיא בפני עצמה מהווה כלי טיפולי עבור חולי סוכרת. ההשפעה משמעותית עד כדי כך שבמקרים מסויימים ניתן להפסיק לחלוטין שימוש בתרופות (במקרה של סוכרת טייפ 2).

ישנם מדריכים רבים העוזרים להבין מה הם הכללים הבסיסיים של התזונה, מה לאכול וממה להימנע, כמו גם עצות כלליות לשמירה נכונה על הדיאטה (ניתן אף למצוא באתר רשימת קניות המותאמת לקיטו).


למרות זאת, התאמת התפריט לצרכים האישיים בעזרת איש מקצוע, הן מבחינת העדפות מזון והן מבחינת הרגלים הקשורים לאורח החיים, יכולה להביא לתוצאות הטובות ביותר.

התאמה של סוג התרופות והמינון שלהן

הדברים נשארים בגדר המלצה במידה ולא קיימות מחלות רקע או מצבים רפואיים הדורשים נטילת תרופות. במקרים כאלו, מומלץ לבצע את הדיאטה בליווי מקצועי על מנת להתאים את מינוני התרופות ואת סוגן, ולמנוע תופעות שיכולות להגיע עד לכדי סכנת חיים.

קיימות מספר תרופות ששילובן עם תזונה קטוגנית עלול להיות בעייתי. מדובר בתרופות נפוצות לשימוש עבור חולי סכרת, אשר שייכות לקבוצה בשם מעכבי SGLT-2 (לדוגמא ג'ארדיאנס -Jardiance). תרופות אלו גורמות לעלייה בהפרשת הסוכר מהכליות ישירות לשתן, ועל ידי כך גורמות לירידה בערכי הסוכר בדם. בנוסף, הן מורידות באופן מלאכותי את רמות האינסולין. בשילוב עם התזונה הקטוגנית, שבפני עצמה מובילה לירידה חדה בערכי הסוכר והאינסולין, יכול להיווצר מצב מסוכן המכונה ״קטואצידוזיס״ (לא להתבלבל עם ״קטוזיס״ - מה שאנחנו שואפים אליו). בעוד שקטוזיס תזונתי מכוון לריכוז של 0.3-3 mmol/l קטונים בדם, קטואצידוזיס עשויה להראות רמות גבוהות מ-10 mmol/l.

חשוב להדגיש שהתזונה הקטוגנית בפני עצמה (גם אם מקפידים ברמה המחמירה ביותר) אינה יוצרת סיכון לקטואצידוזיס, מכיוון שרמות הקטונים הנוצרות משמירה על התזונה רחוקות מהגעה לערכים מסוכנים.

בנוסף לקבוצת התרופות שצויינה לעיל, ממנה לרוב נשתדל להימנע, קיימות תרופות רבות לסוכרת שחשוב להתאים את המינון שלהן. מדובר בתרופות אשר גורמות לירידה בערכי הסוכר בדם, לדוגמא: אינסולין, סולפונילאוריאה (גולבן, אמאריל) ונובונורם. מפני

שהתזונה הקטוגנית בעצמה מובילה לירידה משמעותית בערכי הסוכר, במידה ולא מבצעים הפחתה מבוקרת של מינון התרופות, עלול להיווצר מצב שנקרא היפוגליקמיה (ערכי סוכר נמוכים מידי). רמות נמוכות של סוכר יכולות לגרום לטשטוש וחולשה וברמות קיצוניות אפילו לסכנת חיים.

לבסוף, ישנן גם תרופות שאומנם לא יוצרות סיכון רפואי ישיר, אך עלולות להפריע לקבלת התוצאות הרצויות המגיעות עם שמירה על תזונה קטוגנית. לדוגמא תרופות מסויימות ללחץ דם (תיאזידים) אשר מעלות תנגודת לאינסולין.

חשוב להבין שעם התאמה נכונה של התרופות, התזונה בטוחה לגמרי ואין חשש לבצע אותה גם אם קיימים מצבי רקע רפואיים. יש להדגיש שהמאמר אינו מהווה המלצה לשינוי תרופתי, אלו שינויים שהכרחי לבצע בהמלצה רפואית-אישית.

הסתגלות במעבר לתזונה קטוגנית

המעבר לתזונה קטוגנית מוביל לשינויים רבים בגופנו. אלו שינויים חשובים ומבורכים, אך כדאי לדעת מה צפוי ומה ניתן לעשות כדי להקל על המעבר.

הרגלי התזונה המערביים מביאים לכך שלגופנו יש מקורות פחמימה זמינים במשך רוב היום. במצב כזה הגוף שלנו אינו "מתאמץ" לייצר אנרגיה משומן, כיוון שמסלול יצירת האנרגיה מפחמימה הוא פשוט יותר. זהו אינו מצב רצוי. במעבר לתזונה קטוגנית אנחנו מלמדים את הגוף שלנו לחזור ולייצר אנרגיה משומן.

במהלך שלב ההסתגלות, שנמשך לרוב כשבועיים, אתם עשויים להרגיש מעט עייפים וחלשים, זה תקין וזה חולף. מקרים מהם נרצה להימנע הם הופעה של תסמינים כגון כאב ראש, ובחילות- מעין תחושה של שפעת קלה. מצב זה מכונה שפעת קטוגנית (keto-flu) וניתן להימנע מממנו לחלוטין, באמצעות הקפדה על מספר הנחיות פשוטות, שעוזרות להחזיר לגוף מינרלים ונוזלים.

תופעות נוספות שעשויות להתרחש בשלב ההסתגלות הן שינוי בריח מהפה או שינוי ביציאות. שינוי בריח מהפה חולף מעצמו תוך זמן קצר, אך ישנן מספר המלצות שיכולות לעזור להקל בהתמודדות.  שינוי ביציאות עשוי במקרים רבים להיות דווקא שינוי לטובה, אך אם זה אינו המצב, והתופעה אינה חולפת מעצמה, יש מגוון המלצות אשר יכולות לסייע.

מדוע רצוי לבצע דיאטה קטוגנית בפיקוח רפואי - סיבות נוספות

לבסוף, כפי שכבר ציינו, עקרונות הדיאטה פשוטים יחסית, אך חשוב לוודא שעושים אותן באופן הנכון. צריכה מתאימה של כמות חלבון ושומן- לא מעט מידי, אך גם לא מעבר לרצוי חשובה לא פחות מצריכה מתאימה של פחמימות.
חשוב כמובן לוודא שאינכם צורכים פחמימות עודפות דרך מאכלים ומוצרים שמכילים אותם ללא ידיעתכם, ולראות שהרכב המזון מספק עבורכם את כל הויטמינים והמינרלים הדרושים. במידה ושומרים על ההנחיות אין סיבה שזה לא יהיה כך. יחד עם זאת, אנשי המקצוע יכולים להמליץ על תוספים בהתאם לצורך.

מרכז גלאנט מנוהל על ידי ד"ר מריאלה גלאנט, רופאה בתחום האנדוקרינולוגיה, מומחית בתזונה קטוגנית, עם ניסיון של שנים רבות בטיפול בסוכרת ובטיפול בחולי סוכרת ובמגוון מצבים רפואיים נוספים. נשמח לסייע בכניסה לתזונה הקטוגנית ובליווי בתהליך.


כתבות נוספות בבלוג

8 סיבות מרכזיות לחשיבות בניית מסת שריר

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
18.3.2024

תסמונת השחר - מהי ואיך מטפלים בה

מיכל חבושה דיאטנית קלינית
4.12.2023
צור קשר - גלאנט שיטה ייחודית לטיפול בסוכרת 03-7208533